Zolang vervuilen gratis kan

Klik hier voor de bron van dit nieuwsbericht.
0 Flares 0 Flares ×

Bedrijven als Unilever en Akzo die duurzaamheid een uitgesproken onderdeel van hun beleid maken, kregen onlangs te maken met een ongevraagd overnamebod van een Amerikaans bedrijf. Dit lijkt geen toeval. De Amerikaanse concurrenten zien potentie in deze bedrijven om meer aandeelhouderswaarde te creëren. Ze vinden dat het duurzame beleid van de bedrijven ten koste gaat van de winst en de aandeelhouderswaarde. Ze willen daarom de kans pakken deze bedrijven over te nemen en te zorgen dat er een nieuwe wind gaat waaien, die weinig rekening houdt met duurzaamheid maar meer winst oplevert. Hier wreekt zich dat duurzaam beleid niet wordt beloond met winst en aandeelhouderswaarde. Dit komt omdat vervuilen en natuur vernietigen nog altijd gratis is. Zolang er deze weeffout in ons economisch systeem blijft bestaan, blijft de perverse prikkel bestaan om winst te maken ten koste van het milieu.

‘Zolang vervuilen gratis kan, blijft de perverse prikkel bestaan om winst te maken ten koste van het milieu.’

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Een gedachte over “Zolang vervuilen gratis kan

  1. Steinebach

    Unilever past nu snel zijn beleid aan en laat de prioriteit voor duurzaam vallen, want ze voelen de hete adem van de activistische beleggers. Jammer, want ik geloof dat duurzaamheid wel degelijk lange termijn waarde creëert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *