Sociale druk en goede voornemens dragen te beperkt bij aan een beter milieugedrag, zegt de Amerikaanse hoogleraar Jason Shogren. Volgens de voormalig adviseur van president Clinton ontkom je er niet aan om milieubewust gedrag te stimuleren via de ‘juiste prijs’ voor goederen en diensten. Het veranderen van de prijs van bijvoorbeeld benzine heeft snelle en permanente
veranderingen tot gevolg, zo stelt Shogren. Mensen zijn nu eenmaal gevoeliger voor het prijssignaal dan voor programma’s die moeten leiden tot een groter milieubewustzijn. Tijdens zijn lezing over milieubeleid deze week in Den Haag, hield hij zijn gehoor voor dat beleidsmakers het boek De Vergeten Oplossing zouden moeten lezen. In het boek dat later dit jaar ook in het Engels verschijnt, wordt overtuigend uiteen gezet dat correct beprijzen de meest effectieve weg vormt naar een duurzame maatschappij.
‘Correct beprijzen vormt de meest effectieve weg naar een duurzame maatschappij.’
Ik heb dit al tientallen jaren gezegd. Hetmilieu is nooit beter af geweest dan toen in 80- jaren de olieprijs explodeerde.