De ‘cleantech’sector is al jaren een verzamelnaam voor bedrijven die met hun producten en diensten bijdragen aan het verduurzamen van de bouw, het transport en de energie- en afvalsector. Terwijl de omvang van de wereldmarkt voor cleantech wordt geschat op meer dan 4.400 miljard euro, blijkt dat veel bedrijven het moeilijk hebben. Fondsen voor beleggingen in cleantech lieten teleurstellende resultaten zien en grote bedrijven gingen failliet. Natuurlijk hebben ze de wind mee dankzij het klimaatakkoord, maar daarmee is succes nog niet verzekerd. Bedrijven die investeren in verduurzaming moeten nog steeds opboksen tegen gevestigde bedrijven die een gunstiger kostenstructuur hebben omdat ze niet hoeven te betalen voor hun vervuilingskosten. Dit remt de innovatie. Volgens onderzoeksbureau McKinsey is de invoering van ecoprijzen cruciaal. Zonder ecoprijzen is geld verdienen aan duurzaamheid een enorme uitdaging.
‘Zonder ecoprijzen is geld verdienen aan duurzaamheid een enorme uitdaging.’

Inderdaad. Zie het belastingnadeel voor auto’s op fossiele brandstof als vergoeding voor de vervuiling. De vervuiler betaald, als die gedachte meer gaat leven gaan we allemaal schoner rijden! Betalen per km en op basis van uitstoot, dat zou voor mij de beste oplossing zijn.
Milieu, klimaat én ondernemerschap biedt volop kansen voor Nederland! Wij hebben immers ambitieuze cleantech-ondernemers.