Een heel gewoon bedrijf

Klik hier voor de bron van dit nieuwsbericht.
0 Flares 0 Flares ×

De BBC-onthullingen afgelopen week over misstanden op theeplantages waar Unilever thee inkoopt, waren pijnlijk voor het bedrijf. Terwijl Unilever zich de absolute voorvechter toont van duurzaamheid en wereldverbetering door bedrijven, wordt het geplaagd door onthullingen over misstanden. Zo klaagden consumenten het bedrijf aan toen ‘natuurlijke’ shampoos vol bleken te zitten met synthetische ingrediënten. In India was er oproer omdat Unilever vervuilde grond bij één van zijn fabrieken weigert op te ruimen. Volgens de topman van Unilever zijn duurzaamheid nastreven en geld verdienen geen conflicterende bezigheden en doet het bedrijf beide. De praktijk blijkt weerbarstiger en dat maakt het bedrijf extra kwetsbaar wanneer iets misgaat. Unilevers goede intentie ten spijt, staat duurzaamheid nastreven vaak wel haaks op geld verdienen. Zolang er nog geen sprake is van ecoprijzen, hebben bedrijven met onduurzame activiteiten de laagste kosten en blijven zij het succesvolst. Ook Unilever heeft daarmee te maken.

‘Zolang er nog geen sprake is van ecoprijzen staat duurzaamheid nastreven vaak haaks op geld verdienen.’

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×

Een gedachte over “Een heel gewoon bedrijf

  1. Dick N.

    We mogen best kritisch zijn op een bedrijf dat serieus werkt maakt van en werkt aan duurzaamheid, MVO, goed ondernemerschap en wat al niet meer. Dat daar echter spanning op staat en het soms 2 vooruit en 1 terug is, hoort erbij. Net zo goed als ronduit durven zeggen dat iets nog niet op het gewenste niveau is. Sustainability is a long and bumpy road en daar kom je alleen maar achter als je er werk van maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *