Met een klimaatakkoord op zak wordt het nu tijd in actie te komen. Steeds vaker roepen ook bedrijven op tot actie, met name diegenen die direct aan consumenten leveren. Een voorbeeld is Ben & Jerry’s, het Amerikaanse merk voor consumptie-ijs. Volgens het bedrijf heeft klimaatverandering dramatische ecologische en sociale gevolgen en worden mensen in arme landen het meest geraakt door de vervuiling en uitstoot die in de afgelopen eeuwen door de rijke landen is veroorzaakt. Volgens Ben & Jerry’s vereist klimaatrechtvaardigheid dat de rijke landen zo snel mogelijk overstappen van fossiele op duurzame energie, gestimuleerd door een forse prijs op CO2-uitstoot. Rijke landen moeten niet alleen betalen, maar ook arme landen helpen bij het investeren in duurzame energiebronnen.
‘Rijke landen moeten betalen en arme landen helpen met investeren in verduurzamen.’

Het zou Ben & Jerry s sieren als hun verpakkingen ook recyclebaar zouden worden. Goed voorbeeld doet goed volgen toch?
bedrijven doen het vooral voor de bühne. Zolang het niet verplicht wordt lopen ze niet hard.